10 sprankelende oefeningen die jou helpen een betere ondernemer te worden (deel 2 van 2)

Twee weken geleden heb ik de eerste 5 oefeningen met je gedeeld die jou helpen een betere ondernemer te worden. Ik ben benieuwd wat je ermee gedaan hebt en wat het je heeft opgeleverd! Nu deel ik heel graag de laatste 5 oefeningen met je die jou zeker gaan helpen een betere ondernemer te worden, als je ze ook daadwerkelijk uitvoert natuurlijk.

Oefening 6: Maak lol

 

Of je nu een feestje bezoekt, naar leuke evenementen gaat of gewoon geniet met je familie/vrienden, je moet leren hoe je lol kunt maken (of hebben).

Denk terug aan je kindertijd, je genoot doorgaans van het leven toch? Je deed gek, was aan het lachten en maakte mooie herinneringen met je vrienden. Volwassenen vergeten soms hoe ze lol moeten hebben. Tijdens mijn afstuderen op de Theaterschool heb ik een voorstelling geregisseerd die ging over het koesteren van het kind in jezelf. Dit is erg belangrijk. Als volwassenen hebben we vaak zo veel zorgen en zijn we alleen maar met werk bezig, maar uiteindelijk doet het je business helemaal geen goed. Het verhoogt de kans op een burn-out en het leidt tot een lagere omzet. Echt waar!

‘Hoe dan’, vraag jij je misschien af.

Wat ik heb geleerd is dat het leveren van een goede dienst (of product) alleen niet genoeg is. Sommige mensen willen alleen maar zaken doen als ze met iedereen die er mee te maken heeft goed kunnen opschieten. Het is dus belangrijk om het – zakelijk gezien – ook leuk te hebben met elkaar.

Dat lol maken hoeft niet duur te zijn. Neem je klant eens mee naar een leuk uitje. Zo ben ik vorig jaar wezen beerpongen met een zakenrelatie, om maar even een voorbeeld te geven. Dat was behoorlijk plezierig kan ik je vertellen. Het maakt niet uit wat je doet, het gaat om het creëren van een plezierige relatie. Die duurt dan ook vaak het langst.

Oefening 7: Stop met veroordelen

 

Wie vindt het nu leuk om veroordeeld te worden? Ik niet in ieder geval. Van nature veroordelen wij andere mensen op basis van hoe ze zich kleden, hoe ze eruitzien, hoe ze praten, hoe ze zich gedragen en waar ze wonen.

Je zou dat eigenlijk niet moeten doen. Zo lang iemand niets onethisch doet (en ook daar kun je over discussiëren wat dit dan wel of niet is), zeg ik: laat iedereen leven hoe hij of zij dat zelf  wil. Als zij gelukkig zijn, wees dan gelukkig voor hen.

Op het moment dat je ander veroordeelt, zul je merken dat bepaalde deuren gesloten blijven die mogelijk potentiële business partners hadden kunnen worden of je creëert zelfs ’tegenstanders’ zonder reden.

Dan is de vraag: hoe stop je er dan mee?

Elke keer wanneer iemand iets doet waar jij normaal gesproken veroordelend op zou reageren, zeg dan tegen jezelf: ‘ik ga diegene niet veroordelen’. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar het werkt wel. Op een gegeven moment merk je dat je het niet of nauwelijks nog doet.

Oefening 8: Stop met bullshit

 

Ook al ben je de beste bullshitter die er is, mensen hebben er een hekel aan. Draai niet om de hete brei heen, maar wees to the point. Natuurlijk wil je mensen niet voor het hoofd stoten of kwetsen door te direct te zijn, maar het is echt belangrijk en ook wel zo eerlijk om to the point te komen als het om business gaat. Het maakt je eerlijk. Men weet wat men aan je heeft en dat creëert veiligheid. Mensen voelen het aan als je een verborgen of dubbele agenda hebt.

Niet iedereen zal het altijd even leuk vinden, maar uiteindelijk zullen ze het wel respecteren. Bovendien laat het zien hoeveel zelfvertrouwen je hebt, dat je weet wat je doet en waar je voor staat. Dit zorgt geheid voor nieuwe opdrachten.

Oefening 9: Praat eens 30 minuten lang over onzin dingen

 

Heb je wel eens (á la Seinfeld) geprobeerd om 30 minuten lang over een suffig onderwerp te praten? Moet je eens doen. Kies eens een gek onderwerp: gele merkstiften, wat het effect van blauw gras zou zijn of over een mierenrace. Verzin iets!

Ga eens naar een bar, een restaurant of welke openbare gelegenheid dan ook waar je willekeurige mensen kunt ontmoeten waar je niet snel zaken mee zult doen. Stap vervolgens op iemand af en begin een gesprek over een onnozel onderwerp. Probeer dan op zijn minst 30 minuten vol te houden. Als je in de gaten krijgt dat mensen hun interesse beginnen te verliezen, stop dan en ga naar de volgende. In het begin zal 5 minuten al lastig zijn, maar uiteindelijk gaat 30 minuten je lukken.

Ik hoor je denken: ‘waarom?’

Heel simpel: het helpt je communicatieve vaardigheden verbeteren. Of je nu onderhoudend wil zijn of de aandacht van je doelgroep vast wilt houden, een gesprek gaande kunnen houden is een belangrijke vaardigheid in business. Tijdens mijn trainingen gebruik ik deze oefening zeer regelmatig. De prietpraat oefening noem ik dat.

Geloof me, als je het goed onder de knie krijgt, gaat het je veel nieuwe opdrachten opleveren.

Oefening 10: Wat deed ze en wat had ze aan?

 

Dingen onthouden is belangrijk. Als je kleine details vergeet, hoe wil je de belangrijke dingen dan onthouden?

Als kind vond ik het al leuk om dingen te onthouden en als volwassene werd het belangrijk. Ik oefen dit ook middels een leuk spel. Als kind speelde ik memorie en als volwassene speel ik met een vriendin van mij een spel waarbij we elkaar uitdagen. Je gaat naar een feest of evenement -een plek waar veel mensen komen- je zoekt er een paar uit en na afloop mag je elkaar vragen stellen over die personen. Wat hadden ze aan en wat waren ze aan het doen? Je traint jezelf op  die manier om goed op te letten.

Leer de mensen om je heen te observeren en let op ieder detail: wat hebben ze aan, wat doen ze allemaal en wat kun je over hun lichaamstaal vertellen. Je onthoudt meer, maar leert ook veel meer van de mensen om je heen. Je kunt dit uiteraard ook op allerlei werkgerelateerde zaken toepassen. Het scheelt niet alleen aantekeningen, je maakt er ook een goede indruk mee.

Ik ben erg benieuwd wat je van deze oefeningen vindt. Wil jij hieronder laten welke van de 10 oefeningen je het meest heeft aangesproken en waarom? Als je de eerste 5 weer even terug wilt lezen, klik dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *