Toen, nu en straks: jaaroverzicht

Allereerst wens ik jullie een succesvol, gelukkig, productief en liefdevol 2017 toe. Vandaag blik ik terug op 2016 en naast dit jaaroverzicht onthul ik een aantal grote plannen die ik in 2017 ga realiseren.

Voor mij was 2016 een veelbewogen jaar. Het begon eigenlijk reuze spetterend. De eerste zes maanden waren de beste sinds ik voor mijzelf begonnen ben. Het liep allemaal als een speer. In februari gaf ik mijn training: “Jezelf beter verkopen in één dag!” en behaalde daar een record als het om conversie gaat. Maar liefst 70% van de deelnemers besloten stap 2 te zetten en namen deel aan mijn Masterclass. Fantastisch! Maar dat kwam me niet aanwaaien. Ook in 2016 speelde de vraag: ‘hoe vul ik mijn trainingen, masterclasses en webinars?’ Daar zullen trainers, coaches en anderen die ook workshops, seminars en/of trainingen organiseren zich wellicht in herkennen. De meest voor de hand liggende methode is Social Media.

Haat-liefde

Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik een soort haat-liefdeverhouding heb met Social Media. Aan de ene kant kun je niet zonder en levert het hele mooie dingen op, maar aan de andere kant merk ik zelf steeds meer dat ik een offline-vrouw ben, omdat ik daar altijd de beste resultaten bereik. Om die reden besteed ik Social Media nu ook al ruim een jaar uit. Dat geeft rust, maar het blijft vallen en opstaan heb ik gemerkt. Veel uitproberen en goed in de gaten houden wat wel en niet werkt is het enige wat je kan doen. Dat ik deze werkzaamheden heb uitbesteed, scheelt mij een hoop stress en zorgen. Zo kan ik me bezighouden met dat wat ik het best kan: zzp’ers en mkb’ers helpen.

Maar wat ik ook uitbesteed, SalesDIVA blijft mijn eigen onderneming en ik moet zelf nadenken over wie nu mijn ideale klanten zijn, wat er beter kan en hoe dat kan. Dit is voor mij een ‘ongoing process’, net als het aanscherpen van de inhoud van mijn trainingen en het ontwikkelen van nieuwe leerpaden.

Uit de kast

De belangrijkste verandering van 2016 was dat ik ook mannen bij mijn doelgroep heb betrokken. Destijds, toen ik met SalesDIVA begon, leek het me goed om mij alleen op vrouwen te richten, maar vergat daarbij ook mee te nemen wat voor mij persoonlijk het beste werkt. In mijn blog vertel ik uitgebreid over deze keuze. Het duurt dan vervolgens even voordat mannen je weten te vinden, maar dat gaat steeds beter. Er zijn al diverse masterclasses geweest waar buitengewoon leuke mannen bij aanwezig waren. Uiteraard vroeg dit ook om een vernieuwde website, want mijn oude site was wel heel erg roze.

7 juni: Het ongeluk

Afijn….het stroomde allemaal lekker door. Tot 7 juni. Bam. Ongeluk. Ik ga niet zeggen dat het allemaal wel meeviel, want dat is niet zo. Ik moet nog steeds twee keer per week naar de fysio en daarnaast naar de manueel, de acupuncturist, de masseur, etc. Het is grappig hoe ik zo hamer op mindset en omdenken op zakelijk gebied, maar privé is dit minstens even waar. Als je gedwongen rust moet houden (voor mij een uitdaging op zich) dan ga je vanzelf anders naar de dingen kijken. En ondanks de vele uurtjes therapie en administratieve rompslomp rondom letselschadespecialisten en verzekeringen ben ik ook dankbaar. Dankbaar dat ik er nog ben om het na te vertellen, maar ook om te merken dat ik in staat ben er goed mee om te gaan en er iets moois uit te halen. Dit nieuwe jaar zullen jullie vanzelf veel gaan merken van wat deze fase mij heeft opgeleverd.

Meer SalesDIVA’s

In september stond ik op het Nationale Zakenvrouwencongres. Een van mijn eerste optredens na het ongeluk. Best pittig was dat, maar ik ben enorm dankbaar dat ik dit toch heb gedaan. Daar ben ik namelijk iemand tegengekomen met wie ik een samenwerking ben aangegaan die we nu langzaam aan het vormgeven zijn. Ik ben al een paar jaar op zoek naar een geschikte samenwerkingspartner. Dat is niet altijd makkelijk. Het moet iemand zijn die dezelfde mening deelt over sales en het belang hiervan, maar tegelijkertijd andere dingen kan dan ik. Iemand die een aanvulling is, in plaats van meer van hetzelfde. Dat heb ik gevonden. Komend jaar zal hierover steeds meer duidelijk worden (het zal geen mysterie blijven, dat beloof ik), maar de plannen zijn groots. SalesDIVA gaat uitbreiden omdat er nog steeds heel veel ZZP’ers en MKB’ers zijn die hulp nodig hebben als het om verkopen en mindset gaat. Een grote missie dus en stiekem al aan het kijken naar extra SalesDIVA’s (man en vrouw) die mij hierbij kunnen gaan helpen.
Ook ben ik een speciaal programma aan het ontwikkelen die niet zozeer op sales, maar vooral ook op mindset, communicatie en persoonlijke ontwikkeling is gericht. Dat is natuurlijk altijd al onderdeel van mijn trainingen geweest, maar op basis van de wensen van mijn klanten komt daar een uitgebreider, extra programma voor.

Een nieuw jasje

Tijdens het maken en uitvoeren deze plannen ga je steeds opnieuw naar jezelf kijken ‘Als mensen mijn website bezoeken, vinden ze dan wat ze zoeken’ en ‘als ik mijn site vergelijk met die van anderen, ben ik dan nog wel onderscheidend genoeg?’. Ik heb wederom kritisch gekeken naar mijn logo, huisstijl en website. En zo is er op de valreep van 2016 nog een nieuwe website en mooie, strakke huisstijl gelanceerd. Ik ben blij en trots op het resultaat. De komende tijd wordt de site gevuld met data waarop ik te zien en te horen ben op diverse locaties in het land, nieuwe blogs met waardevolle informatie, kennissessies, masterclasses en webinars. Ook zijn de eerste stappen gezet met betrekking tot het schrijven van mijn boek. Daar zal ik jullie van op de hoogte houden.
In al mijn activiteiten zal mijn visie op sales voorop staan. Het is een vrij scherpe visie, maar het is wel de realiteit. Begrijpen wat verkopen nu eigenlijk inhoudt, helpt je er anders tegen aan te kijken. Tijdens mijn kennissessie ‘Verbeter je sales-mindset’ help ik je daarbij op weg. Als jij 2017 actief en krachtig wilt beginnen, raad ik je aan naar deze kennissessie te komen. Ik garandeer je dat je het eerstvolgende gesprek al baat hebt bij mijn tools en adviezen.