brutale vragen voor Muriel Versluis.. Salesdiva

Salestag: 20 brutale vragen

Sinds ik blog zijn jullie heel wat over mij te weten gekomen. In ieder verhaal zit mijn eigen mening en ervaring verwerkt. Dat vind ik erg belangrijk, omdat je in mijn webinars, trainingen en masterclasses ook direct met mij te maken hebt. Je wilt dan op zijn minst weten wie je tegenover je hebt. Het is je misschien ook wel opgevallen dat ik een nogal uitgesproken mening heb, die ik niet onder stoelen of banken steek. Die verwerk ik in mijn blogs, maar die blogs staan toch in het teken om jou te helpen. Mijn mening is daar dus niet van belang.

Maar deze week geef ik antwoord op directe vragen over verkopen. Persoonlijke vragen, grappige vragen, veel gestelde vragen of confronterende vragen. Helemaal vanuit mijzelf. Dit is dus mijn persoonlijke mening. Ik ben ook erg benieuwd naar jouw mening, dus laat je reactie vooral achter onderaan dit blog.

Klaar? Daar gaat ‘ie!

1. Wilde je vroeger al iets met verkopen doen? Zo nee: wat dan wel?

Ik wilde fysiotherapeut worden en later advocaat. Vervolgens theaterregisseur. Alles behalve verkoper eigenlijk dus.

2. Hoe kom je op de naam SalesDIVA?

Een Amerikaanse dame met wie ik al 7 jaar samenwerk noemde mij altijd zo. Ik heb wel even getwijfeld om deze naam te gebruiken, maar nu ben ik er nog steeds heel blij mee. Daarnaast staat SalesDIVA ook voor een methode die ik gebruik. Daar vertel ik je meer over in mijn masterclass.

3. Wie was je eerste klant en hoe haalde je die binnen?

Pff…even nadenken. Ik ben begonnen vanuit loondienst waar ik al mijn eigen klanten binnenhaalde. Op het moment dat ik eigen baas werd, nam ik de volgende klanten mee: de Gemeente Utrecht, Omroepbladen Hilversum en ISS. De Telegraaf was de eerste die ik helemaal onder eigen naam binnenhaalde.

4. Als iemand jou iets wil verkopen, waarmee kan diegene jou dan inpakken?

Met oprechtheid, verstand van zaken en gevoel voor humor. Soms helpen een paar mooie ogen en een leuke glimlach ook 🙂

5. Welke activiteiten besteed je zoal uit en wat doe je zelf?

Naar mijn smaak doe ik nog te veel zelf, maar marketing heb ik alvast uitbesteed. En alle belastingaangiftes doe ik ook niet zelf. Ik begin er niet aan… In mijn blog over het uitbesteden van administratie vertel ik je daar meer over en geef ik tips aan twijfelaars.

6. Is het weleens voorgekomen dat je iemand niet hebt kunnen helpen?

Nee eigenlijk niet. Om de doodeenvoudige reden dat ik van te voren goed inventariseer of ik zou kunnen helpen. Als ik denk van niet, doe ik niet eens een aanbod. Ik weet daarnaast heel goed wat ik wel en vooral ook niet kan.

7. Vind je koude acquisitie even leuk als warme acquisitie?

Ach….het is gewoon anders. Ik heb mooie opdrachten binnengehaald met zowel warm als koud. Misschien dat koud een nog wat grotere kick geeft.

8. Waar komen jouw tarieven vandaan?

Die zijn gebaseerd op de Return on Investment.

9. Hoe blijf je op de hoogte van de laatste trends en innovaties binnen jouw vakgebied?

Door er over te lezen en zelf veel trainingen te blijven volgen. Ik vind wel altijd dat ik nog meer mag doen, zeg ik eerlijk. Ik denk vaak dat ik nog te weinig weet, maar dat houdt me wel scherp.

10. Wat was jouw slechtste ervaring met een verkoper ooit?

Heb je even? Ik ken helaas veel te veel slechte voorbeelden. Meest recente voorbeeld was bij de nagelspecialist. Die dame richt zich op high end customers, vertelde ze me, en wil hardwerkende (zaken)vrouwen een moment voor zichzelf gunnen. Vervolgens maakt de inrichting van de zaak en het tempo van werken dat het op een fabriek lijkt. Op het moment dat ik om een duurdere behandeling vroeg kreeg ik doodleuk het antwoord: “Daar heb ik geen rekening mee gehouden in de planning en daar is dus geen tijd voor. Anders gaat hij te ver uitlopen.” En dat terwijl zij zelf niets deed. Dan ben ik wel klaar zeg maar en is ze deze high end customer gewoon kwijt. Dat had ze echt anders kunnen aanpakken.

11. Tegen welke salesgoeroe kijk jij op?

Ik vind Brian Tracy toch wel een hele bijzondere man. Heb ook 2 dagen training van die man gevolgd. Heel inspirerend en integer.

12. Wat is het grootste misverstand over verkopen?

Dat het in je bloed moet zitten en dat je om het goed te willen doen je moet transformeren in iemand die je niet bent. In een gladjakkerig, geldbelust, onsympathiek wezen. Wat een bullshit. Wie dat ooit heeft verzonnen? Ach…daar heb ik eens een blog over geschreven.

13. Wat moet ik nu doen als ik morgen al beter wil verkopen?

Aan je mindset werken. Tijdens mijn online training vertel ik je hoe je dat het best kunt doen.

14. Richt jij je op de startende zzp’er en mkb’er of de meer ervaren ondernemer in het hogere segment?

Ik richt mij op ambitieuze zzp’ers en mkb’ers die weten dat ze iets moeten veranderen om succevoller te zijn, maar niet weten wat ze precies moeten aanpakken en hoe ze dat moeten doen. Een beetje zelfreflectie, humor en vooral passie horen daar ook bij. De ervaren ondernemers help ik privé door middel van een intake en een persoonlijk hulptraject. Daarvoor raad ik je aan om contact met mij op te nemen.

15. Wat vind je van de toename van online trainingsprogramma’s die jouw concurrenten aanbieden?

Dat er grote verschillen zijn. Voor sommige ZZP’ers of MKB’ers in sommige branches is het heel goed. Voor een heel groot deel ook niet. Die komen allerlei dure online programma’s en zien hun resultaten niet verbeteren. Dat is zuur. En….ze kunnen nog steeds niet beter verkopen en daarmee haal je nu juist handel binnen. Je moet er aan toe zijn, het moet bij je passen en niet alles is online geschikt.

16. Hoe vier jij een mooie deal?

Door het te delen met familie en vrienden. Soms ook met een gin tonic of door mijzelf op iets moois te trakteren.

17. Heb je zelf wel eens met bezwaren/afwijzingen te maken?

Natuurlijk heb ik dat. Niet iedereen is er aan toe om een stap uit de comfortzone te zetten en mensen hebben dan een boel creatieve redenen paraat om het niet zetten van deze stap voor zichzelf te rechtvaardigen. Cognitieve dissonantie alom. Daarmee wijzen ze zichzelf overigens meer af dan dat ik word afgewezen, maar het incasseren van nee’s is just part of the job.

18. Als jij een kamer vol onbekende mensen binnenloopt, hoe begin je dan met netwerken?

Ik zorg in ieder geval dat ik op tijd ben. Het liefst als één van de eerste. Dan kan ik de rest namelijk binnen zien komen en mezelf voorstellen. Zo creëer ik zelf al een ‘groepje’. Verder helpt wat humor ook goed om het ijs te breken.

19. En dan? Wat ze je zeg jij na ‘hallo’ in een kennismakingsgesprek?

“Wat fijn om je te mogen ontmoeten.” Ik begin nooit over het weer of andere onbenulligheden. Ik kom vrij snel to the point. Tijd is schaars en op een netwerk bijeenkomst wordt er genetwerkt.

20. Hoe ziet jouw ideale klant eruit?

Blond, groene ogen die graag wil groeien in de business en aan zelfreflectie doet 😉 Daar bedoel ik mee te zeggen: mensen met evenveel passie, drive en ambitie als ikzelf heb. Ik mijn blog over ‘de ideale klant’ vertel ik meer over waar ik mijn ideale klant vind.

Reserveer direct je plek in deze SalesDIVA Sales Masterclass
Geen reactie's

Geef een reactie

shares