geheimen topverkopers sales

7 geheimen van TOPverkopers

Wat zijn de geheimen van TOPverkopers en hoe vergroten zij met een goed gevoel hun sales? Deze 7 tips helpen jou naar direct resultaat:

  1. Begrijp wat verkopen inhoudt

Begrijpen wat verkopen nu eigenlijk inhoudt, helpt je visie erop te veranderen. Uit ervaring weet ik dat verkopen een imagoprobleem heeft.  Het roept bij sommige mensen negatieve associaties en gevoelens op. Het probleem zit hem niet zozeer in het verkopen zelf, maar er is veel weerstand tegen de pusherige manier waarop het vaak gebeurt. Maar onthoud: verkopen is het bieden van een middel, een kans die voor positieve verandering zorgt. Het begint met geven, geven en nog eens geven! Jij zorgt dat jouw doelgroep toegang krijgt tot de oplossing voor hun pijn/probleem. Hoe cool is dat? En dat is nou verkopen!

  1. Verwacht niet meteen een “ja”

Veel ondernemers zijn bang om afgewezen te worden: “O jee, straks krijg ik ‘nee’ te horen”. Nou en? Ga in gesprek en verwacht niet te veel. Leg de focus niet op scoren, maar wees flexibel, open en positief. Je resultaten worden hierdoor meteen beter.  Stel je verwachtingen bij en je zult merken dat je veel meer “ja” te horen gaat krijgen!

  1. Geloof in je product

Wees eerlijk. De reden dat jij moeite met verkopen hebt, is omdat je ergens diep van binnen gelooft dat je geen waarde biedt. Als jouw product of dienst er voor zorgt dat je klant geld bespaart, zijn leven een stuk gemakkelijker wordt en het van deze wereld een mooiere plek maakt, dan schreeuw je dat toch van de daken? Wees dus trots op wat je aanbiedt.

  1. Leer goed aansluiten bij de prospect (potentiële klant)

Een van de zaken waar ik als SalesDIVA veel aandacht aan besteed, is jou te leren hoe je het beste kunt aansluiten bij een prospect. Er bestaan namelijk verschillende klanttypes die allemaal om een andere benadering vragen. Dé standaard prospect of de klant als zodanig bestaat niet.  Hierop anticiperen heeft alles te maken met het aanpassen van jouw verbale en non-verbale communicatie. Het heeft geen zin om een prospect of klant in een hokje te plaatsen. Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk, want iedereen is anders. Wat in de praktijk tot een enorme verbetering in resultaat leidt is leren verschillende klanten te herkennen en weten hoe je hier het beste op kunt aansluiten.

  1. Stel heel veel vragen

Het grootste deel van het verkoopproces bestaat uit het achterhalen van de behoefte van jouw prospect (of klant). Hoe beter jij weet waar de behoefte (lees: pijn) van jouw prospect zit, hoe simpeler het is om een deal te sluiten.

Hoe kom je nu achter die behoefte? Juist, door het stellen van vragen. Vraag goed door en doe wat met de antwoorden die je krijgt.  Het lijkt zo voor de hand liggend, maar veel ondernemers vertellen alleen maar wat ze allemaal te bieden hebben. Het resultaat is dat jouw gesprekspartner zijn aandacht verliest. Zijn pijn wordt niet opgelost en hij voelt geen enkele interesse meer, met als gevolg dat jij zonder opdracht eindigt. Verdiep je in de klant!

  1. Adviseer de prospect gratis

Als we aan verkopers denken, zien we vaak het beeld van een gladde man of vrouw met heel veel praatjes. Iemand die jou iets probeert aan te smeren en het niet zo nauw met de waarheid neemt. Iemand die meer praat dan luistert, meer neemt dan geeft, haalt en niet brengt! Iedereen kent de verkoopster in een kledingzaak die ontzettend in je nek hijgt en de broek waar je kont twee keer zo groot in lijkt echt “enig” vindt staan.  Dat is niet integer.

Een prospect is niet geïnteresseerd in jouw behoeftes. Het is niet zijn doel om jou rijk en succesvol te maken. De klant heeft een probleem en wil dat opgelost hebben. Dus wat doe jij? Je verdiept je in de prospect, achterhaalt zijn pijn en vervolgens geef je waardevol en gratis advies over wat hij kan doen om zijn probleem op te lossen. Zo vergroot je je waarde en geef je een voorproefje van je kunnen. Hierdoor zal een prospect eerder met jou in zee gaan.

  1. Bereid je goed voor!

In het verleden ging ik nog wel eens onvoorbereid naar een prospect  toe. Ik vertrouwde volledig op mijn charme en goede gesprekstechniek. Daar ben ik op teruggekomen toen een prospect mij vroeg: “Waarom heb je er voor gekozen mij te benaderen?” Tja….en toen stond ik even met mijn mond vol tanden. Vanaf dat moment heb ik mij altijd goed voorbereid op die vraag. Laat jouw prospect weten wat de reden is dat je hem graag als klant wilt hebben en waarom hij beter kan worden van jouw product of dienst. Op die manier verandert de prospect ook daadwerkelijk in een tevreden klant.

Wat zijn jouw beste tips om jezelf te verkopen?

Plaats een comment hieronder om jouw tips te delen met mij en de andere lezers.

 

Related Post

50 Reactie's
  • Suzan Jong
    Geplaatst op 17:08h, 09 januari Beantwoorden

    Allereerst: gefeliciteerd met de lancering van je site! Ziet er goed uit! Ook heel waardevolle tips, waar ik iets mee kán. Thx!

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 18:00h, 09 januari Beantwoorden

      Dank voor je felicitaties en jouw reactie Suzan. Dat waardeer ik enorm. Je bent de allereerste. Gaaf! 🙂

    • Ryan de Kom
      Geplaatst op 12:25h, 22 januari Beantwoorden

      Hey Miss SalesDiva,

      Deze blog staat als een huis. Well done. Hele sterke praktische tips en erg goed dat je even stil staat bij tip een. Dat zou zeker mijn tip zijn om een topverkoper te worden en ook NEVER GIVE UP!

      • Muriel_Versluis_SALESDIVA
        Geplaatst op 21:42h, 23 januari Beantwoorden

        Hey Mister Ryan,

        Dank voor je complimenten. En we kunnen het niet vaak genoeg herhalen: NEVER GIVE UP!

        Diva groet,
        Muriël Versluis

  • Mariska van der Meulen
    Geplaatst op 18:14h, 09 januari Beantwoorden

    Goed gedaan Salesdiva! Mooie binnenkomer en natuurlijk kom ik de 25e

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 18:35h, 09 januari Beantwoorden

      Dank je wel, Mariska! Graag tot de 25ste! Super dat je erbij bent!

      Diva groeten,
      Muriël Versluis

    • Anja Leinders
      Geplaatst op 18:49h, 09 januari Beantwoorden

      Hartelijke gefeliciteerd met de geboorte van je website en blog Muriël.
      Heel jammer dat ik er de 25ste niet kan bij zijn. Ik geef dan zelf een event.
      Hou me op de hoogte van je komende events!
      Ik wens je heel veel succes!

      • Muriel_Versluis_SALESDIVA
        Geplaatst op 19:00h, 09 januari Beantwoorden

        Dank je wel, lieve Anja! Erg jammer dat je er niet bij bent!

        Ik zet je graag in mijn speciale VIP gastenlijst voor mijn volgende Event!

        Diva groet,
        Muriël Versluis

  • Marjolein Kalter
    Geplaatst op 20:18h, 09 januari Beantwoorden

    Hoi Muriël,
    Hartelijk gefeliciteerd. Het plezier spat er vanaf.
    Wat een ontzettend aansprekend product. Ik merk dat ik nog wel eens aarzel in mijn sales en ik wil graag meer van je leren.
    Het weekend van de 24e zit ik in een (video presentatie)training, waardoor ik op dat moment niet zal kunnen komen.
    Een ander moment kom ik heel graag!

    Hartelijke groet, Marjolein

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 20:35h, 09 januari Beantwoorden

      Dank je wel, Marjolein!

      Heel fijn dat mijn product bij je aan sluit. Zal ik je in mijn speciale VIP gastenlijst voor de volgende Event opnemen dan? Heel graag!

      Succes met je videotraining dat weekend en tot gauw,

      Diva groet,
      Muriël Versluis

  • Suzanne Trieling
    Geplaatst op 20:19h, 09 januari Beantwoorden

    Gefeliciteerd met je eerste blog! Erg leuk en info waar je wat mee kan.
    Voor mij is verkopen nog steeds wel een “dingetje” en dus nog steeds niet mijn favoriete bezigheid. Maar zoals je al zei; het hoort er gewoon bij en dus elke keer uit die comfortzone komen en gaan!
    Mijn tip: LUISTER goed naar de antwoorden die je krijgt op je vragen en onthoud deze goed. Zodat je er ook wat mee kan en daarop kan inspelen.
    Veel verkopers vragen wel maar luisteren maar half naar het antwoord wat ze krijgen. En missen zo kansen.

    Succes met je blog.

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 21:36h, 09 januari Beantwoorden

      Dank je wel, Suzanne!

      Wat een goede tip, inderdaad! 🙂 Verkopen begint al met VOLLEDIG LUISTEREN naar wat iemand wil en nodig heeft…helemaal mee eens!

      Graag tot de 25ste,

      Diva groet,
      Muriël Versluis

  • Boukje Canaan
    Geplaatst op 21:43h, 09 januari Beantwoorden

    Vragen stellen vind ik moeilijk. Vertellen en presenteren kan ik wel. Maar dan ben ik mensen dus aan het vervelen,,. Dat is een eye opener. Ik mag oefenen hopelijk op jouw sales diva dag? Gefeliciteerd hiermee, Ik kom graag!

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 21:54h, 09 januari Beantwoorden

      Leuk dat je er bij bent de 25e Boukje! En het klopt wat je zegt, vragen stellen is ook best lastig, maar zeer belangrijk als je succesvol wilt zijn! Komt goed.

      Graag tot de 25ste,

      Diva groet,
      Muriël Versluis

  • Edith
    Geplaatst op 23:31h, 09 januari Beantwoorden

    Wat een enorm leuk initiatief.
    Ik kan wel wat tips en zo gebruiken, het wordt er niet gemakkelijker op.
    Lieve groet,
    Edith

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 23:35h, 09 januari Beantwoorden

      Hey Edith, wat leuk om te horen dat je het initiatief waardeert. Tips geef ik je van harte! Het is zeker gemakkelijker te maken.

      Diva groet,
      Muriël Versluis

  • Evelien Bos
    Geplaatst op 23:42h, 09 januari Beantwoorden

    Ik ben iemand die Sales nog steeds heel lastig vind. Misschien leer ik op jouw event wel om het leuk te gaan vinden. Ik laat me graag verrassen! Ik kom graag!

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 23:58h, 09 januari Beantwoorden

      Als je sales lastig vind Evelien, dan kom je de 25e naar de juiste plek. Leuk dat je er bij bent. En pas op hoor….jij gaat het straks leuk vinden. Let maar op :-).

      Tot de 25ste!

      Diva groet,
      Muriël Versluis

  • Maaike Frankena
    Geplaatst op 05:02h, 10 januari Beantwoorden

    Hoi Muriël,

    Mooie site, waardevolle tips… Heb ik er nog één, ik weet het niet. Ik merk dat ik inleven in en aansluiten bij de klant, die van mij zijn veelal basisscholen, enorm belangrijk vind. Dat betekent soms ook dat ik dingen op een onhandige manier (of dubbel:-)) moet doen, mijn mening is dan even niet de belangrijkste….

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 10:15h, 10 januari Beantwoorden

      Hoi Maaike,

      Dank je wel voor je tip en je mooie woorden. Ik ben het helemaal met je tip eens, hoor!

      Maar wat bedoel je met dat je soms dingen double of onhandig moet doen? Is dat is belang van je klant denken of bedoel je er iets anders mee? 🙂

      Ik ben benieuwd!

      Diva groet,
      Muriël Versluis

Geef een reactie

shares