Gunfactor in sales

7 Gouden Tips om je GUNfactor te verhogen

Mensen vragen regelmatig naar het geheim van de gunfactor. Hoe word je een succesvolle verkoper en welke rol speelt de gunfactor hierin? Ik leg het je hier uit!

Als je het woord “gunfactor” intoetst op Google valt het aantal bruikbare zoekresultaten gek genoeg tegen. Het positieve is wel dat iedereen die er wat over schrijft ervan overtuigd is dat je het kunt verhogen. Dit in tegenstelling tot de X-factor. Die heb je of heb je niet. Naar aanleiding van alle vragen die ik hierover krijg, ben ik gaan bedenken waarom ik de gunfactor heb. Dat is best lastig te bepalen, omdat je de gunfactor van anderen krijgt. Het is iets wat niet bij jou ligt, maar iets wat je wordt toegeschreven.

Hoe kun je het dan toch beïnvloeden? Lees hieronder mijn 7 gouden tips:

  1. Doe zaken met de juiste intentie

Waar ik, onder andere, op uit ben gekomen ben is het volgende: oprechte interesse en een goede, positieve intentie! En dat komt van binnen uit. Je bent echt geïnteresseerd in de ander en zijn problemen. Of je doet alsof. Dat laatste werkt niet. Daar wordt altijd snel doorheen geprikt.

  1. Wees eerlijk en niet sociaal wenselijk

Ik heb in mijn werk altijd de intentie en gedrevenheid om een ander verder te helpen. Om ze naar een hoger niveau te tillen, de pijn voor ze op te lossen. Dat betekent dat je soms je nek moet durven uitsteken door geen compliment te geven, maar juist een tik uit te delen om jouw prospect wakker te schudden. Doe dus niet sociaal wenselijk, maar gun je prospect de naakte waarheid. Daar hebben alle partijen meer baat bij.

Op basis van mijn ervaring, mijn conversie ligt rond de 90%, weet ik dat je heel erg veel kunt zeggen en maken als je intentie positief is. Je komt met veel weg om het zo maar te zeggen. En geloof me; ik heb soms hele pittige dingen tegen prospects gezegd. Een positieve intentie overstijgt complimenten uitdelen, rechtop zitten en charmes in de strijd gooien. Wat is de waarde van het stellen van goede vragen als jouw intentie verkeerd is?

  1. Doe dat wat het beste is voor jouw prospect

Het enige dat je daar voor hoeft te doen is naar binnen gaan en jezelf afvragen: “Wat is mijn intentie met deze mogelijke opdrachtgever? Wil ik scoren en imponeren of wil ik helpen?” Jij wilt – als het goed is –  het beste voor je klanten en prospects en dat straal je uit. Je neemt jezelf en de pijn van je toekomstige klant serieus. Als je laat zien dat je meedenkt en bereid bent gratis goed advies te geven, dan vergroot dit jouw betrouwbaarheid en daarmee ook je gunfactor. We doen tenslotte graag zaken met iemand die we vertrouwen. Dat in combinatie met al jouw vaardigheden en kwaliteiten maakt dat jij de opdracht krijgt en niet de ander.

  1. Wees empatisch!

Verkopen op professioneel niveau betekent dat je een relatie opbouwt met prospects, warm aanbevolen contacten (leads) en klanten. Succesvolle relaties zijn gebaseerd op empathie. De mensen met wie jij contact hebt moeten het gevoel krijgen je ze oprecht begrijpt en daadwerkelijk geeft om hun problemen. Empathie bouw je op door je doelgroep te leren kennen. Ga daar heen waar zij zich ook bevinden. Doe wat zij doen, lees wat zij lezen. Kruip in hun hoofd en hart en zoek naar het knopje. Wat drijft ze nu precies? Wat triggert hen? Kies je doelgroep niet alleen uit op basis van waar jij denkt dat het geld zit, maar omdat je van binnenuit de drive en motivatie hebt om die groep ook echt te willen helpen.

  1. Toon moed, lef en durf!

Je moet bereid zijn om risico’s te durven nemen als ondernemer. Probeer nieuwe manieren uit om iets te doen. Moed is niet de afwezigheid van angst, maar de bereidheid om actie te nemen, terwijl je bang bent. Moed kun je opbouwen door eerst kleine stappen te zetten en kleine risico’s te nemen en stap voor stap steeds grotere. Een andere manier is door nieuwe vaardigheden te ontwikkelen op terrein dat voor jou onbekend is. Stap uit je comfortzone! Mijn ervaring is dat dit wordt opgepikt door de mensen (en dus ook jouw toekomstige klanten) om jou heen. Moed wordt altijd gewaardeerd en vroeg of laat beloond. Ook dat is gunfactor!

  1. Toon doorzettingsvermogen en wees consequent

De gunfactor is geen trucje dat je inzet om snel resultaat te boeken. Het is een combinatie van factoren, persoonlijke eigenschappen en aangeleerde succesgewoontes die er voor zorgt dat je het ontvangt. Het is belangrijk dat je regelmatig van je laat horen en jouw prospects actief blijft benaderen om ze beter te leren kennen. Wees bereid dit te doen zonder dat het direct iets oplevert. Zorg er voor dat je consequent bent in de boodschap die je uitstraalt. Herhaal de voordelen die jouw product of dienst heeft voor de klant, zet door in de (verkoop)strategie die je hebt gekozen en blijf consequent in de manier waarop je jouw klanten en prospects benadert. Het komt maar al te vaak voor dat de interesse voor de klant en het enthousiasme om hen te helpen als sneeuw voor de zon verdwijnt als het niet snel genoeg wordt omgezet in een deal.

  1. Doe alles wat je doet met passie!

Naast de dingen doen met de juiste intentie gaat het ook om jouw vuur! De mate van passie die je bezit weerspiegelt jouw gunfactor. En omgekeerd. Jouw gunfactor weerspiegelt jouw mate van passie. Hoe meer passie jij hebt voor je vak, je klanten en prospects, hoe mensen jou de opdracht gunnen.  Waarom doe je wat je doet? Waar zit jouw drive?

Samengevat zijn dit zijn 7 tips die de gunfactor verhogen:

  1. Doe zaken met de juiste intentie
  2. Wees eerlijk en niet sociaal wenselijk
  3. Doe dat wat het beste is voor je mogelijke opdrachtgever
  4. Wees empathisch!
  5. Toon moed, lef en durf!
  6. Toon doorzettingsvermogen en wees consequent
  7. Doe alles wat je doet, met passie

Wat zijn jouw beste tips om de gunfactor te verhogen?
Plaats een comment hieronder om jouw tips te delen met mij en de andere lezers.

Related Post

17 Reactie's
  • Faye Wessels
    Geplaatst op 08:57h, 25 maart Beantwoorden

    Ik ben op het moment bezig een nieuw bedrijf op te zetten en acquisitie is iets waarin ik nog veel te leren heb! Ik ben benieuwd naar de inhoud van de workshop op 12 april..

    Mijn tip om de gunfactor te verhogen is jouw potentiële klant ook te gunnen. Oftewel; kan jij hem/haar aan nieuwe klanten helpen?

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 09:32h, 25 maart Beantwoorden

      Beste Faye, Hartelijk dank voor jouw comment en je waardevolle tip. Ik help en zie je graag op 12 april en neem ook gerust een relatie van je mee!

      DIVA groeten,
      Muriël Versluis

  • Esther Groenewegen-Jonker
    Geplaatst op 06:09h, 02 april Beantwoorden

    Tijdens de training van SalesDIVA ben ik er achter gekomen dat verkopen veel meer is dan alleen maar iets aanbieden en er geld voor krijgen.
    Mijn grootste inzicht van de trainingen is dat om goed te kunnen verkopen je als eerste goed moet kunnen luisteren en je juiste vragen moet stellen. Ga eerst je klant leren kennen, wie heb je voor je staan?
    Ik val nog steeds in de valkuil van het delen van mijn verhaal en totaal niet kijken waar mijn potentiële klant zich bevind. Heeft hij nog twijfels of wat is niet duidelijk voor hem.
    Veel oefenen is volgens mij essentieel.
    En dit komt uitgebreid aan bod tijdens de trainingen!!
    Ik kijk er naar uit om weer aan de slag te gaan bij de volgende trainingen van de SalesDIVA!!

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 08:40h, 07 april Beantwoorden

      Hi Esther,

      Dank je wel voor je reactie en het delen van je inzichten! Blijven vragenstellen en blijven luisteren! Ga zo door!

      Graag tot de volgende keer,

      DIVA groeten,
      Muriël Versluis

  • Jacqueline Moleman
    Geplaatst op 10:53h, 06 april Beantwoorden

    Dankjewel voor je tips Muriel! Verkopen is een super belangrijke vaardigheid. Een tip die ik wil delen: onthecht van het resultaat. Het is ok als de ‘deal’ niet doorgaat. Je leven hangt er niet van af. Je kunt je klant op dat moment gewoon niet met jouw produkt of dienst helpen. That’s all.

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 08:46h, 17 april Beantwoorden

      Dank je wel, Jacqueline, voor je reactie EN je tip! Inderdaad, een NEE op de deal, is niet een NEE voor altijd 🙂

      Graag tot de 12de,

      DIVA groeten,
      Muriël Versluis

  • Ryan
    Geplaatst op 02:42h, 09 april Beantwoorden

    Wederom ontzettend goeie tips! Well done. Wat ook erg belangrijk is voor de gunfactor is je presentatie/uitstraling. Denk goed na wat je wil uitstralen met je kleding, visitekaartjes, website ( huisstijl). En als je daar onvoldoende zicht op heb, vraag een expert. Je hebt vaak maar een paar seconden om de eerste indruk te maken.

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 08:14h, 16 april Beantwoorden

      Beste Ryan, Dankjewel voor het compliment. Je geeft een zeer goede aanvulling op mijn blog. Presentatie/uitstraling wordt nog wel eens onderschat.

      DIVA groeten,
      Muriël Versluis

  • Mike
    Geplaatst op 06:54h, 09 april Beantwoorden

    Geweldige tips Muriel. Mijn tip: Bepaal vooraf je gewenste resultaat en handel er naar.

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 08:13h, 16 april Beantwoorden

      Beste Mike, Hartelijk dank voor jouw comment. Vooraf je gewenste resultaat bepalen geeft focus en richting.

      DIVA Groeten,
      Muriël Versluis

  • Sven
    Geplaatst op 02:44h, 16 april Beantwoorden

    Ik vind het vooral van belang om jezelf te blijven tijdens ieder gesprek met een (potentiële) klant.

    • Muriel_Versluis_SALESDIVA
      Geplaatst op 02:53h, 16 april Beantwoorden

      Beste Sven,

      Hartelijk dank voor jouw comment. Jezelf blijven is ook zeer belangrijk. Als je een rol gaat aannemen, dan prikt de ander daar snel doorheen.

      DIVA Groeten,
      Muriël Versluis

  • Lizet Beek
    Geplaatst op 09:23h, 10 november Beantwoorden

    Bedankt voor de tips Muriël! Super!

  • Bianca van Rooij
    Geplaatst op 12:09h, 27 januari Beantwoorden

    Dank je wel voor de tips! Wat ik nog steeds heel erg moeilijk vind (maar binnenkort hopelijk meer over ga leren!) is koude acquisitie. Mijn warme contacten gaat goed en kan ik echt helemaal bij mezelf blijven en geef ik dus ook veel meer persoonlijk advies. Maar de koude contacten zijn afstandelijk, voorzichtig in delen van informatie en vaak achterdochtig. Mijn vraag nu is: komt dat omdat diep in mij dezelfde gevoelens zitten die ik dus weerspiegeld zie OF heb ik een ‘moeilijke’ doelgroep en moet ik ze op een andere manier benaderen?
    Een tip heb ik niet echt, ik worstel er nog volop mee. Nou ok, mijn tip: blijven volhouden!

    • Muriël Versluis
      Geplaatst op 12:44h, 03 februari Beantwoorden

      Hoi Bianca,

      Dank voor je reactie op mij blog. En graag gedaan wat de tips betreft. Daar zijn ze voor bedoeld. Het is voor veel ondernemers lastig om van het koude contact en warm contact te maken, maar zeker niet onmogelijk. Het vraagt om een andere aanpak en een andere instelling. Jouw vraag kan ik uiteraard niet zo snel voor je beantwoorden, maar denk graag met je mee hierover.

      Hartelijke groet,

      Muriël

Geef een reactie

shares