De 27 beste verkoopadviezen die ik ooit gehad heb

De afgelopen jaren ben ik op heel veel verschillende manieren met verkopen bezig geweest.

Wat heb ik gedaan om heel veel van verkopen af te weten…

Ik heb:

  • Boeken gelezen over verkopen
  • Boeken gelezen over mindset
  • Diverse webinars gevolgd
  • Als account manager jarenlang opdrachten binnen gehaald
  • Met honderden prospects gesproken
  • Enorm veel netwerkbijeenkomsten bijgewoond
  • Seminars en congressen bezocht
  • Verkooptrainingen verzorgd voor grote bedrijven
  • Honderden ondernemers geholpen bij het bereiken van hun doelen
  • Diverse trainingen gevolgd van grootheden zoals Brian Tracy
  • Geleefd
  • Om feedback gevraagd
  • Enorm veel fouten gemaakt
  • Verloren en gewonnen.

En al met al verzamel je door de jaren heen een boel waardevolle adviezen. De beste 27 adviezen deel ik met je.  Sommige adviezen hebben met mindset te maken, andere met timemanagement en de rest met verkopen.

Simpel, voor iedereen te begrijpen, to the point en toch worden veel van de soms eenvoudige verkoopadviezen niet opgevolgd…….

1. Voer 25 gesprekken voor je tweede kop koffie (of thee). Wat je het lastigst vindt om te doen, moet je het snelst mee beginnen. Zo creëer je goede gewoontes. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.

2. Vraag jouw prospects wat ze willen bereiken en waar ze behoefte aan hebben. Houd dan je mond en luister naar het antwoord. In een goed gesprek is jouw prospect voor 90% aan het woord.

3. De kaart is niet het gebied. Krijg je een ‘nee’ of word je geconfronteerd met weerstand, vraag dan door naar de reden en doe dat vanuit interesse. Ga de reden niet invullen of te snel de conclusie trekken dat jij wel niet goed genoeg zult zijn. Je zult merken dat het vaak helemaal niets met jou te maken heeft.

4. Wees 100% eerlijk over jezelf, jouw dienst en of jouw prospect er beter van wordt. Anders moet je niet proberen te verkopen.

5. Verkoop pas na de definitieve ‘ja’ en niet eerder. Veel ondernemers komen te vroeg met hun aanbod. Nog voordat er überhaupt een klik is gemaakt of de behoefte is geïnventariseerd. Als je het juiste moment afwacht, is je prospect al om en wordt het daadwerkelijke aanbod slechts een formaliteit.

6. Denk goed na over met welke klanten jij het liefste wilt werken. Niet iedereen past bij jou en omgekeerd. Hoe beter jij voor ogen hebt met wie je wilt werken, hoe beter je kunt verkopen. Op basis daarvan kun je vervolgens op zoek naar waar dit type klant zich begeeft en zullen je verkoopgesprekken veel makkelijker verlopen.

7. Doe regelmatig onderzoek naar de behoeftes van jouw prospects. Wat vinden ze moeilijk? Waar lopen ze tegenaan? Voor welke oplossing zijn ze bereid te betalen?

8. Ga staan als je een verkoopgesprek voert aan de telefoon. Je stem klinkt beter en je straalt meer overtuiging uit.

9. Spreek zo veel mogelijk potentiële klanten en leer van ze.

10. Follow up until you drop (oftewel: follow up tot je een ons weegt)

11. Verkopen heeft alles met vertrouwen te maken. Men moet je eerst vertrouwen, anders kopen ze niet van je of bij je.

12. Weet wanneer het goed is om weg te lopen

13. Vier je succes. Klein of groot.

14. Schrijf je belangrijkste doelen op papier en plak ze op een plek waar je er de hele dag tegen aankijkt. Als dat de spiegel is, dan plak je ze op de spiegel 😉

15. Wees enthousiast. Werkt heel aanstekelijk!

16. Pas je taalgebruik en spreektempo aan je prospect aan.

17. Verkopen is 90% lead generation. De rest bestaat uit het bieden van service.

18. Een verwarde koper zegt ‘nee’. Wees duidelijk over wat ik bij je kopen kan. Als de koper het niet snapt, dan ligt dat aan jou.

19. Probeer geen vlees te verkopen aan een vegetariër. Dat is zonde. Verkoop aan die mensen die ook echt gebaat zijn bij jouw oplossing.

20. Een goede verkoper is optimistisch. Realistisch zijn, is vaak een goede camouflage voor pessimisme. De kleinste glimlach van een potentiële klant vertaal jij voortaan als: ‘Ik heb die deal in de pocket’.

21. Formuleer eens een ‘nee’-doel in plaats van een ‘ja’-doel. Hoeveel nee’s wil je deze week horen? Als jij je cijfers goed bijhoudt, weet je precies hoeveel mensen (prospects) jij spreekt voor je een ‘ja’ krijgt, dat betekent dus ook dat je weet hoe vaak je ‘nee’ hoort. Door daar een doel van te maken, ontzenuw je die angst voor ‘nee’. En uiteraard merk je dan dat je na verloop van tijd steeds minder vaak ‘nee’ hoort. Less is more :-).

22. Voordat je  met jouw voorstel komt, moet de deal eigenlijk al rond zijn.

23. Als een lead jou een opdracht oplevert, bedank degene die jou de lead heeft gegeven door middel van een kleine attentie.

24. De betekenis van je communicatie is de reactie die het oproept.

25. Ken je cijfers.

26. Weet dat verkopen te leren is. Voor iedereen.

27. Fouten maken moet, want anders kom je niet verder.

Wat is het beste verkoopadvies dat jij ooit hebt gekregen? Ik wil je vragen het te delen in het reactieveld hieronder zodat we er allemaal van kunnen leren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.