SalesDIVA 2.0 – Men allowed
:

Ik zal maar gewoon heel eerlijk met je zijn. Dit blog heeft me net wat meer tijd en denkwerk gekost dan de meeste van mijn andere blogs. Dat komt omdat ik het idee had dat ik mij moest verantwoorden over een verandering die ik aan het doorvoeren ben in mijn business.  Dat is volslagen onzin natuurlijk, maar wel een interessante  gedachtegang die mij inspireerde. Het maakte me weer eens bewust van hoe belemmerende overtuigingen werken  of tegenwerken beter gezegd. Het inspireerde me tot dit blog.

De grote verandering

Met het publiceren van dit blog, kunnen ook mannen zich aanmelden voor mijn trainingen, webinars (nieuw in mijn aanbod), seminars, workshops en andere activiteiten.
Ik ben ooit begonnen mij op alleen vrouwen te richten. Het afgelopen jaar kreeg ik echter steeds vaker de vraag waarom ik eigenlijk alleen maar voor vrouwen kies. En daar waar ik deze vraag eerst overtuigend kon beantwoorden, merkte ik dat dit me steeds minder goed afging. Tot ik mijzelf ineens oprecht afvroeg ‘Ja, waarom eigenlijk?’

2 Redenen waarom het oké is om van gedachten te veranderen.

1. Wanneer de realiteit anders is dan je verwachtingen

Soms heb je een idee waarvan je in het begin denkt: ‘Dit is het. Dit gaat het worden en zo moet het zijn. Mijn idee wordt direct omarmt door mijn doelgroep.’ In de praktijk blijkt het dan toch net even anders uit te pakken.

Zo dacht ik bijvoorbeeld dat vrouwen zich massaal zouden storten op het beter leren verkopen van zichzelf en van hun product of dienst. In de realiteit kwam ik toch meer weerstand tegen dan ik had gedacht. Helemaal niet erg trouwens. Sterker nog: het was juist enorm leerzaam. Vanuit het verkopen ben ik gelukkig gewend om te dealen met weerstand ;-). Voor een gedeelte komt die weerstand voort uit het gegeven dat vrouwen over het algemeen wat langer doen over het nemen van beslissingen, wat kritischer zijn en wat meer mitsen en maren hebben. Maar het komt ook doordat ik mijn persoonlijke profiel te veel geplakt heb op vrouwen in het algemeen.

De pijn die ik oplos en de manier waarop ik dat doe met SalesDIVA, hebben niets te maken met man of vrouw zijn. Het heeft veel meer te maken met een type ondernemer. Een ondernemer die ambitieus is, aan zelfreflectie doet, durft te investeren in zichzelf, fouten durft te maken en verantwoordelijkheid neemt voor zijn of haar eigen succes. Ik ken voldoende vrouwen en mannen die dat doen. Dus waarom zou ik mij nog beperken?

2. Wanneer je jouw geloof, overtuigingen of ideeën bent ontgroeid

  • ‘Als je eenmaal een doelgroep hebt gekozen, kun je niet meer switchen. Zeker niet als je al een tijdlang duidelijk verkondigd dat vrouwen jouw doelgroep zijn’
  • ‘Je maakt jezelf ongeloofwaardig wanneer je nu ineens ook mannen toe gaat laten’
  • ‘Je gaat vast een boel dames verliezen, want ze vonden jou juist uniek omdat je alleen vrouwen toeliet’
  • ‘Door bewust alleen voor vrouwen te kiezen heb je een mooie niche en groei je veel sneller’

Dit zijn voorbeelden van overtuigingen die ik heb gehad. Ja, je leest het goed, ik zeg: ‘gehad’. Verleden tijd. Afgelopen zomer schreef ik in mijn blog over de ondernemersdip dat ik mijzelf vergeten was de vraag te stellen: ‘Vind ik het nog wel leuk, wat ik doe?’. Die heb ik nu vertaald naar ‘Voelt het nog wel goed om alleen met vrouwen te werken en vind ik het nog wel leuk om ‘nee’ tegen mannen te zeggen?’ Het antwoord lijkt me duidelijk.

Ik heb in mijn hele leven de overeenkomsten tussen mannen en vrouwen eigenlijk veel interessanter gevonden dan de verschillen. In mijn beleving is het juist goed de verschillen en overeenkomsten als voordeel in te zetten.

Oh ja, nog even for the record,  er zijn natuurlijk veel meer dan 2 redenen te bedenken en die van jou zijn minstens zo rechtsgeldig als die van mij. En nu ben ik eigenlijk wel benieuwd. Wat vind jij van mijn keuze? Vertel het me in het reactieveld hieronder.

 

Reserveer direct je plek in deze SalesDIVA Sales Masterclass

Related Post

11 Reactie's
  • Sheelagh Brinkhof
    Geplaatst op 15:36h, 23 februari Beantwoorden

    Hoi Muriel,

    wauw wat een lef. Natuurlijk mag je van inzicht / strategie / overtuiging veranderen. Voortschrijdend inzicht noemen ze dat. Het is eerder een teken van je vermogen tot leren dan een uiting van zwakte. Mooi hoe je je eigen groei durft te tonen. Kracht in kwetsbaarheid. Succes gewenst op alle fronten.

    Hartelijke groet, Sheelagh Brinkhof-Migchels

    • Muriël Versluis
      Geplaatst op 09:24h, 25 februari Beantwoorden

      Hoi Sheelagh,

      Dankjewel voor je reactie. Lef?! Ja, dat heb je als ondernemer wel nodig soms. Maar leuk dat je het zegt. En ‘practice what you preach’ zeg ik altijd, dus….ook ik stap regelmatig uit mijn comfortzone. Ik denk dat het goed is om groei te laten zien. Dit soort vraagstukken is voor veel mensen herkenbaar, denk ik en dan is het goed om ook eens van een ander te lezen hoe zij daar mee omgaat.

      Hartelijke groet, Muriël

  • Ruth Bracke
    Geplaatst op 16:18h, 23 februari Beantwoorden

    Mij lijkt dat je bent gegroeid. Wat zich binnenin realiseert, kan je ook in de wereld zetten. Vormden vrouwen een veilig nest om je ding te doen, en ben je nu een uitvergrote versie van je droom aan het realiseren. Vrouwen hoeven niet jaloers te zijn, maar fier dat ze jou daarin gedragen hebben. En jij hoeft je niet schuldig te voelen, maar ervaart wellicht de dankbaarheid en een overwinning op jezelf dat jij die stap heb gezet. En ook mannen spelen hun rol. Dat ze je vertrouwen geven om die droom neer te zetten. Proficiat aan allemaal!!. Ruth Bracke

    • Muriël Versluis
      Geplaatst op 09:29h, 25 februari Beantwoorden

      Hoi Ruth,

      Ik groei voortdurend. Daar ben ik ook heel blij mee. Ik denk dat de meeste vrouwen ook niet jaloers zijn. Daar is ook geen reden voor. Sterker nog: de eerste enthousiaste reacties van vrouwen zijn al binnen. Daar ben ik natuurlijk heel erg blij mee. En schuldig voelen? Dat valt wel mee gelukkig. Het is wel een overwinning, maar niet vanuit schuldgevoel. Ik kijk uit naar alles wat komen gaat. Overigens zijn mannen niet nieuw voor mij. Ik werk al jaren met ze. ‘In company’ geef ik erg veel verkooptraining aan mannen. Daarom weet ik ook zo goed dat het klikt ;-). Dankjewel voor je reactie Ruth. Dat waardeer ik enorm.

      Hartelijke groet,
      Muriël

  • Nadia Khaleghi
    Geplaatst op 18:04h, 23 februari Beantwoorden

    Goede keuze, waarom zou je jezelf beperken? Zeker als je daar niet meer achter staat. En natuurlijk mag iedereen zich altijd bedenken. Dat is juist het mooie van een zakelijke/persoonlijke groei en ontwikkeling.

    • Muriël Versluis
      Geplaatst op 09:30h, 25 februari Beantwoorden

      Hoi Nadia,

      Dank voor je reactie en fijn dat je mijn keus waardeert. Ik ben erg blij met het feit dat ik deze stap heb genomen.

      Groet, Muriël

  • Daniëla Postma
    Geplaatst op 11:49h, 24 februari Beantwoorden

    Goed plan, Muriël, applaus! En wat heb je mooi je aarzelingen verwoord. Mijn eigen ervaring is dat het ontzettend waardevol is om zowel met mannen als vrouwen te mogen werken. Het leert je vanuit zoveel mogelijk verschillende invalshoeken naar een situatie kijken en zorgt zodoende ervoor dat je betere en bewustere keuzes kunt maken. Ik merkte dat met name vorig jaar, toen het soms even botste in verwachtingen bij klanten of collega’s. De ‘jongetjes’-collega’s om me heen hielpen me toen fantastisch met hun feedback: om te blijven focussen op het eindresultaat – ‘agree to disagree’ (en maak daar niet teveel woorden aan vuil!). Wat begon als een probleem, eindige daarmee in een win/win-situatie, waarvan iedereen blij werd. Diezelfde collega’s zijn omgekeerd regelmatig ook weer blij met mijn ‘female approach’. Zo vullen we elkaar prachtig & krachtig aan. Het zou me dan ook niets verbazen dat je al heel snel héél blij op deze beslissing gaat terugkijken – en de mensen die jij traint eveneens! Go for it and make it rock!

    • Muriël Versluis
      Geplaatst op 09:40h, 25 februari Beantwoorden

      Hoi Daniëla,

      Dank voor je reactie en leuk om te horen dat je het een goed plan vindt. Dat doet me goed. De aarzelingen heb ik heel bewust gedeeld. Die horen er namelijk bij, vind ik, en iedereen kent ze. Het werken met mannen is overigens niet nieuw voor me. Zo geef ik al jaren verkooptraining voor KPN en die groepen bestaan voor 80/90% uit mannen. En ik 1,5 jaar lang 50 mannen gecoacht bij KLM. Heel gaaf traject ook. Die combinatie op zich werkt dus prima ;-). Nu heb ik ze alleen ook aan SalesDIVA toegevoegd en dat voelt goed. Leuk ook om jouw verhaal te lezen. Fijn dat je dit deelt. And yesss….I will rock!!!

      Groet, Muriël

  • Lizzy de Wilde
    Geplaatst op 11:55h, 24 februari Beantwoorden

    Ha Muriël, Ik kan me voorstellen dat het veranderen van je doelgroep een pittige beslissing is!
    Ik mis nog wel iets in je verhaal…
    Namelijk dat jij ook mannen veel te bieden hebt!
    Dat jij mannen wilt helpen om te groeien met jouw kennis en kunde! Dat het gaat om ondernemerschap
    en dat mannen en vrouwen elkaar daarin kunnen inspireren! Dat het bundelen van krachten
    meerwaarde biedt! Dat de tijd rijp is om van elkaar te leren ipv met elkaar te concurreren!
    Om maar een paar argumenten te noemen. What’s in it for them?
    Mannen én vrouwen moeten eigenlijk blij zijn dat je een doelgroep van louter vrouwen een beetje ‘zat bent’.
    Natuurlijk mag ik dat eigenlijk niet zeggen, maar het schemert wel tussen je woorden door.
    Heel begrijpelijk; vrouwen zijn fantastische wezens, maar je wordt soms ook gek van al die
    vrouwengroepjes. En de wereld bestaat nu eenmaal uit vrouwen en mannen.
    Je niche verandert van vrouwen in ondernemers die willen groeien. Zoiets.
    Zeg maar gewoon ja.
    SUCCES!!
    groet, Lizzy

    • Muriël Versluis
      Geplaatst op 09:47h, 25 februari Beantwoorden

      Ha Lizzy,

      Het was inderdaad even pittig. Nou ja, de beslissing zelf eigenlijk niet eens, maar meer alles wat er na komt. En ja, ik heb mannen ook een heleboel te bieden. Dat ben ik met je eens. Leuk dat je dat zo benoemt. Achteraf gezien had ik dat wellicht wat meer kunnen benadrukken in de tekst, maar ik vind het goed zo. Ik werk al jaren met mannen en om die reden weet ik ook hoe goed dat werkt. Het klikt, zal ik maar zeggen ;-). Het is dan eigenlijk best logisch om ze ook toe te voegen aan SalesDIVA. Een doelgroep van ondernemers die willen groeien. Ik zeg ‘JA’, daar sluit ik mij bij aan.

      Hartelijke groet,
      Muriël

  • Renske Schuilenga
    Geplaatst op 21:33h, 29 februari Beantwoorden

    He Muriel, love you for being honest!! En ben het er ook helemaal mee eens! Natuurlijk kun je van gedachten veranderen en je bedrijfsvisie bijstellen. Dat kun je zelfs beter doen, dan tegen beter weten in doorgaan op het oude pad. En leuk dat er ook mannen bijkomen, lijkt mij een goed plan. Mannen en vrouwen kunnen naar mijn idee veel van elkaar leren.:-)

Geef een reactie

shares