Wat zeg je na ‘Hallo’?

Een koud belletje naar een prospect

Koude acquisitie houdt in dat je potentiële klanten benadert, zonder dat zij jou eerder hebben ontmoet of gesproken. Je bent voor hen nog een onbekende op het moment dat jij jouw diensten of producten aanbiedt.

Zeg:  ‘Ik bel u, omdat Marieke Jansen mij die tip gaf’, of  ‘Ik bewonder uw werk (boek, artikel, interview, lezing, etc.)’ of  ‘Wij zijn beide lid van deze club of organisatie’, of  ‘We hebben beide les gegeven op die en die school’, of  ‘Ik ben binnenkort bij u in de buurt’, of  ‘Wat ik heb gehoord is dat u mogelijk geïnteresseerd zou kunnen zijn in wat ik u te bieden heb.’ Zeg niet:  ‘Ik bel u even om mijzelf te introduceren.’  Wat boeit hen dat?

Vertel de prospect waarom je nu juist specifiek hem of haar belt. Je wil niet de indruk wekken dat je een greep uit het telefoonboek hebt gedaan of zijn naam van een willekeurige lijst hebt geplukt (zelfs als dit wel het geval is). In mijn vorige blog  gaf ik nog wat uitgebreidere tips die specifiek zijn gericht op koude acquisitie.

Een warm belletje naar een prospect

Warme acquisitie houdt in dat jij jouw diensten of producten aanbiedt aan mensen die je al kent.

Zeg:  ‘Ik bel om te praten over uw interesse in mijn diensten’, of  ‘Ik heb eens nagedacht over uw probleem (omschrijf hier het probleem of de behoefte) en ik heb wat ideeën voor u’ of  ‘Ik heb wat vrije uren in mijn agenda de komende tijd. Zou dit een goed moment zijn om uw project op te starten?’ of  ‘Ik las iets over een interessant evenement (persoon, organisatie, boek, artikel, etc.) en ik dacht dat dit interessant voor u zou kunnen zijn.’ Zeg niet:  ‘Ik bel even om te vragen hoe het met je gaat.’  Dat is namelijk niet de echte reden dat je belt en dat weet de ander ook.

Geef duidelijk, eerlijk en direct aan wat de reden is van je telefoontje. Doe dat op een manier die bij jou past en aansluit bij het soort contact dat je met deze prospect hebt.  Probeer niet krampachtig te verbergen dat je belt met een reden. Het is helemaal niet erg om de prospect te laten weten dat je belt om te kijken of jullie kunnen gaan samenwerken.

Netwerken tijdens een evenement

Op het moment dat je een netwerkbijeenkomst bezoekt, en dan bij voorkeur één waar jouw potentiële doelgroep zich bevindt, is het belangrijk dat je het maximale uit zo’n middag of avond haalt en je er goed voorbereid naar toe gaat. Wat kom je brengen en wat kom je halen?

Zeg:  ‘Hoi, wij kennen elkaar nog niet’ of  ‘Ben jij lid van deze netwerkclub of groep?’ of  ‘Heb jij deze spreker als eens eerder gehoord?’. Zeg niet: ‘Pff….het is warm hè vandaag?’ of  ‘Goh heb jij gisteren ook naar Divorce gekeken?’ De tijd die je in netwerken stopt is kostbaar, verpruts het niet aan prietpraat over het weer en TV-series.

Het is prima om een vreemde tijdens een bijeenkomst aan te spreken met een hele simpele opening. Vervolgens introduceer je jezelf door te vertellen hoe je heet en op welke manier jij jouw doelgroep helpt. Vraag ook wie de anders is en wie hij/zij helpt.

Koud bellen n.a.v. een netwerkbijeenkomst

Start eerst met één van de openingszinnen zoals ik deze hierboven heb omschreven bij een koud belletje naar een prospect, gevolgd door:  ‘Ik zou graag met u van gedachten willen wisselen over hoe wij elkaar kunnen helpen aan meer business.’

Zeg niet:  ‘Ik vroeg mij af of u mij zou kunnen aanbevelen bij sommige klanten of contacten’ of ‘Ik zou graag even willen praten over een hele bijzondere business kans’ of  ‘Ik heb even uw kennis nodig over het volgende onderwerp.’

Warm bellen n.a.v. een netwerkbijeenkomst

Zeg:  ‘We hebben elkaar ontmoet tijdens (refereer hier aan de bewuste netwerkbijeenkomst)’ of ‘Marieke Jansen heeft ons aan elkaar voorgesteld’, gevolgd door:  ‘Ik zou u graag wat beter willen leren kennen. Misschien kunnen we elkaar helpen.’

Face-to-Face gesprek met een prospect

Zeg:  ‘Ik wil graag meer horen over wat het is dat u nodig heeft, u laten weten wat ik heb te bieden en onderzoeken of er een match is.’ Wees to the point. Jouw prospect is net zo druk als jij. In mijn e-book geef ik uitgebreidere tips over de mogelijkheden op moment dat je bij een prospect aan tafel zit.  Zeg niet:  ‘Ik wil u graag meer vertellen over mijn diensten en producten’ of  ‘Ik ben hier om te achterhalen wat uw behoeftes zijn’.  Hier heeft jouw prospect niets aan. Dit toont alleen maar dat je komt halen in plaats van brengen.

Praten met mensen is niet zo ingewikkeld als we denken. Gebruik een aantal van mijn voorbeelden, zet ze naar je hand en oefenen hoe je voorbij het eerste en soms onhandige ‘hallo’ komt. Je zult merken dat je steeds meer en makkelijker nieuwe opdrachten binnenhaalt.

Ik ben heel erg benieuwd welke zinnen jou aanspreken en of jij zelf nog waardevolle suggesties hebt die je zou willen delen?! Ik lees ze graag in het reactieveld hieronder.

Related Post

4 Reactie's
  • Helene van Verseveld
    Geplaatst op 18:26h, 01 maart Beantwoorden

    Hoi Muriël,

    Top aanvulling op je vorige blog. Op deze manier weet je wat de beste mindset is en kun je het nu ook heel goed in de praktijk brengen met de concrete tips. Zeer pakkende titel ook; wat zeg je na hallo. Inderdaad! De volgende stap is het daadwerkelijk gaan doen, ontdekken wat bij je past en hoe je het beste die aansluiting vindt bij je prospect. Met deze kennis moet dit gaan lukken.

    • Bianca van Rooij
      Geplaatst op 10:07h, 02 maart Beantwoorden

      Hoi Muriel, Op basis van je vorige blogs en je persoonlijke hulp ben ik nu echt bezig met koude acquisitie! Ik snap nu waar jou LOL vandaan komt. Het is en blijft nogal spannend voor me, maar na iedere gesprek ben ik toch weer blij dat ik het gedaan heb. Dat vier ik dan ook even met mezelf en vooral als ik er een persoonlijk gesprek uit gesleept hebt. Ik heb zo’n gesprek morgen, dus deze blog komt precies op tijd! Bedankt.
      Groeten,
      Bianca

      • Muriël Versluis
        Geplaatst op 10:23h, 02 maart Beantwoorden

        Hoi Bianca,

        Fijn dat je hier deelt dat je zo goed bezig bent met koude acquisitie. En leuk dat je laat weten dat je
        begrijpt waar mijn lol vandaan komt. Dat plezier komt ook vanzelf. Het is een kwestie van oefenen.
        Het was voor jou een grote stap om die belletjes te gaan plegen, maar je hebt hem wel gezet. Je bent over die drempel gestapt. Heel erg goed van je en een stimulans voor andere dames die nog voor die drempel staan. Gewoon doen!

        Hartelijke groet,

        Muriël Versluis

    • Muriël Versluis
      Geplaatst op 10:16h, 02 maart Beantwoorden

      Hoi Helene,

      Dank voor jouw reactie. Het blog is ook ontstaan op basis van de vragen die ik hierover kreeg. Wat voor sommige bijna vanzelf gaat, blijkt voor anderen toch heel lastig. Fijn dat je wat kunt met deze tips.

      Hartelijke groet,
      Muriël Versluis

Geef een reactie

shares