Jezelf in de uitverkoop… korting geven of niet?

Korting geven… het kan een ontzettend goed promotiemiddel zijn, maar je wilt je onderneming ook niet te grabbel gooien. Toch zijn sommige momenten perfect om je dienst of product voor een lager tarief aan te bieden. Ik geef zelf op gezette tijden enorme kortingen. Dat heb je misschien niet altijd gemerkt, maar dat komt omdat ik het op hele unieke momenten doe. Het zijn echt exclusieve aanbiedingen. Omdat dit voor mij ontzettend goed werkt, wil ik je iets vertellen over het succesvol geven van korting.

Korting eisers

Soms merk je dat jouw gesprekspartner op korting zit te wachten. De vraag is: waarom? Heb jij het idee gegeven dat de prijs/kwaliteit verhouding niet klopt of zijn er misschien andere bezwaren die je boven tafel moet krijgen? Doorvragen is hier het eeuwig werkende antwoord! Blijft het moeilijk? Vraag je dan af of dit wel jouw ideale klant is. Kom je tot de conclusie dat dit wel het geval is, dan kan je overgaan op een kennismakingskorting. Soms kan dat een snelle beslissing stimuleren. Vermeld die er wel duidelijk bij, want anders denkt jouw gesprekspartner dat je aanvankelijk een te hoge prijs wilde vragen.

Zit je tegenover iemand die koste wat het kost korting wil? Niets is erger dan klanten die niet kopen, tenzij je korting geeft. Uit ervaring weet ik inmiddels hoe ik deze mensen kan filteren. Mocht jij in een dergelijke situatie terecht komen: vergeet niet wat je waard bent! Stel een ondergrens en zorg dat je daar niet onder komt. Degenen die daar niet mee akkoord gaan, zijn geen geschikte klanten (nu niet en op lange termijn al helemaal niet), dus gaan jullie er niet uit komen.

Waar ik wel mee te maken krijg, zijn mensen die willen onderhandelen. Dat vind ik niet erg, ik kan het zelfs wel waarderen als mensen dit doen. Maar hierbij kijk ik wel altijd naar wat reëel en haalbaar is. Als iemand in één keer veel afneemt, stel ik me flexibel op en kom ik mijn klant graag tegemoet in locaties, tijd en het weggeven van extra’s.

Slimme korting

Er zijn altijd mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Maar dat is geen reden om geen korting te geven. Dus hoe pak je dat handig aan? Korting hoeft niet altijd om geld te gaan. Geef iemand eens iets in natura. Een extra advies bijvoorbeeld. Een ander goed idee is refer-a-friend. Zo laat je jouw klanten het werk doen. De klant haalt een nieuwe klant voor jou binnen en hij of zij krijgt zelf een aardige korting. Dat noem ik nou een echte win-win situatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *