Koude acquisitie is een koud kunstje!

Tip 5: Start met een slimme opening

De vraag die mij het meest wordt gesteld is: “Hoe begin ik aan het gesprek?” of: “Wat is nu de beste openingszin?” Het leuke is dat er meerdere mogelijkheden zijn. Het is in ieder geval belangrijk dat je meteen laat weten dat je begrijpt waar jouw prospect mee zit. Laat merken dat je zijn wereld binnenstapt en direct laat weten dat je komt brengen in plaats halen. Wat je komt brengen heb je bepaald bij tip 3 van het eerste deel van mijn tips. Je kunt dit doen middels een triggerzin: Goedemorgen, mijn naam is Muriël Versluis en ik wil graag met u van gedachten wisselen over wat u kunt doen om er voor te zorgen dat uw account managers bij prospects aan tafel komen die de intentie hebben te kopen. Heeft u even tijd?

Wat ook goed werkt is het volgende: ‘Mijn naam is Muriël Versluis en ik vroeg mij af of u mij even zou kunnen helpen.’ De meest natuurlijke reactie van de ander is: ‘Natuurlijk, hoe kan ik u helpen of wat heeft u nodig?’ Je kunt dan reageren door te zeggen: ‘Ik bel u om te kijken of u worstelt met accountmanagers die achter prospects aanjagen die geen enkele intentie hebben om te kopen.’ Op deze manier stap je direct de belevingswereld van jouw prospect binnen en je maakt het makkelijk en veilig voor de ander om te reageren.

Tip 6: Vraag altijd of het gelegen komt

Vraag altijd of jouw telefoontje gelegen komt. Als je dat doet zul je vaak ‘ja’ horen en op dat moment committeert de ander zich daar ook aan het gesprek. De meesten vallen direct met de deur in huis en dat stoot af.

Tip 7: Gebruik je stem goed

Je stem is het belangrijkste instrument aan de telefoon. Ben je gewend iedereen te verleiden met de meest charmante glimlach van het noordelijk halfrond? Aan de telefoon heb je daar helaas vrij weinig aan. Er wordt weleens gezegd dat de ogen de spiegels van de ziel zijn. Dit geldt voor de stem eigenlijk nog veel meer. Al je emoties en overpijnzingen zijn namelijk hoorbaar. In positieve zin zijn vastberadenheid, passie en oprechtheid ook hoorbaar. Wees hier bewust van, oefen en vraag om feedback. Hoe kom je over via de telefoon. Welke indruk maak je? Wil je overtuigend overkomen? Gebruik dan korte zinnen en zet duidelijk hoorbare punten achter iedere zin.

Bonustip: Doe alles wat je doet met passie!

Des te meer passie jij hebt voor je vak, je klanten en prospects, des te meer mensen jou de opdracht gunnen.

Om je passie te (her)vinden en jouw vuur aan wakkeren is het handig om deze vragen voor jezelf te beantwoorden:

  • Waarom doe je wat je doet?
  • Waar zit jouw drive? Wat beweegt jou?
  • Uit alle dingen die je had kunnen doen, waarom heb jij juist voor dit vak gekozen?
  • Wie bewonder jij?
  • Wie zijn jouw voorbeelden?
  • Wat kun je goed? Wat zijn jouw kwaliteiten?
  • Waar droom je over?
  • Wat wil je voor bijdrage leveren aan de wereld?

Heb je deze vragen beantwoord? Vraag je dan af: leef ik mijn passie of niet? Zo niet, wat houdt mij dan tegen? Een antwoord op die laatste vraag legt jouw hindernissen bloot.

De hindernissen die je tegenkomt helpen je op je op weg. Op het moment dat je weet wat je tegenhoudt, weet je ook wat je nodig hebt. Hindernissen kun je overwinnen. Vaak zijn het belemmerende overtuigingen en door hier ondersteunende overtuigingen voor in de plaats te zetten, zul je sneller je doelen bereiken. Of het hier nu om beter verkopen gaat of andere zaken die belangrijk voor je zijn. Meer tips over de gunfactor vind je hier!

Wat werkt voor jou als het om koude acquisitie gaat? Deel hieronder je tips zodat wij er allemaal van kunnen leren. Ik ben benieuwd…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *