3 psychologische sleutels die deuren openen naar meer sales

Hoe gaaf zou het zijn als je met een kleine, simpele verandering in je business direct meer gaat verkopen? Flauwe vraag natuurlijk, want dat zou fantastisch zijn, toch?

Laat ik alvast 3 (er zijn er veel meer) sleutels met je delen waarvan elke sleutel dat effect kan hebben. De vraag is nu: ‘Wat zijn dan die 3 simpele aanpassingen?’ Ik noem ze psychologische sleutels die deuren openen.

Maar…..voordat ik begin is het goed om je het volgende te realiseren: Slimme ondernemers, die ook het internet willen gebruiken om hun conversie te verhogen, moeten eerst wat leren over menselijk gedrag en psychologie. En als je het internet niet gebruikt om te verkopen, gelden mijn punten natuurlijk ook voor offline verkoop. De kennis hierover heeft mij al jarenlang geholpen als trainer/coach, mens en zeer zeker ook als ondernemer.

En wat de ‘experts’ ook allemaal roepen op diverse social media en marketing blogs, als het om het verkopen via internet gaat, hebben die tools die je gebruikt niet zo veel met het succes te maken. Echt niet! Door de jaren heen veranderen die tools namelijk voortdurend.  Dan is dit weer hip en onmisbaar in je business en kort daarna is het weer wat anders. Mensen waartegen je praat daarentegen, blijven mensen.

Om die reden zijn de volgende psychologische sleutels zo krachtig. Iedere sleutel is gebaseerd op bewezen psychologische principes die nu werken en hoogstwaarschijnlijk ook nog ver in de toekomst van kracht blijven.

Hier komen ze dan:

Sleutel 1: Hoe je sales omhoog gaan door jouw prospect MINDER opties te bieden.

Als je mensen te veel opties biedt, kiezen ze uiteindelijk niets. Ze raken verlamt door alle mogelijkheden. Dat is ook vaak één van de eerste dingen die mij opvallen in een restaurant….de keuzes op de menukaart. Hoe minder hoe makkelijker.

Hoe kun je dit voor jouw business aanpakken? Als je 30 producten verkoopt, kun je er niet ineens 25 elimineren. Dan help je jouw business om zeep. Wat je wel kunt doen is jouw prospects minder opties te geven door je producten onder te verdelen in categorieën.

Je maakt er wat meer behapbare brokken van om het zo maar te zeggen. In plaats van dat je ineens alle 30 dingen aanbiedt (wat veel te veel is), zeg je: ‘Dit zijn de 5 categorieën. Kies welke categorie op jou het meest van toepassing is en kies dan binnen die categorie dat wat het beste bij jouw behoeftes aansluit.’

Een supermarkt werkt in wezen net zo. Je hebt verschillende gebieden: een plek voor de groente en fruit, een afdeling voor de vleeswaren en plek waar je alle zuivelproducten kunnen vinden, etc. Dat maakt het allemaal een stuk overzichtelijker en makkelijker om te kiezen.

Voor jouw business geldt hetzelfde.

Actievraag!: Wat kun jij doen met deze sleutel? In plaats van dat je jouw doelgroep dus ineens van alles laat zien, maak je er kleine brokken van en stuur je jouw prospects via de keuzemogelijkheden naar de juiste plek. Maak niet meer dan 7 categorieën, want anders wordt het weer te veel ;-).

Sleutel 2: Mensen betalen GRAAG voor dingen!

Als het goed is, weten jullie dat ik trainingen, masterclasses en jaartrajecten verkoop. Dat doe ik al enige tijd. En zo af en toe krijg ik nog wel eens de volgende vraag: ‘Waarom zou ik voor iets betalen als ik hetzelfde ergens anders gratis kan krijgen?’ Nieuwsflits: mensen betalen niet voor de training (of in jouw geval voor jouw product) ze betalen voor resultaat en gemak. En het wordt nog beter…..

Als mensen voor iets betalen zijn ze meer betrokken en ervaren ze meer eigenaarschap. Ze waarderen het product veel meer en klagen minder. Ik gebruik vaak de uitdrukking; ‘If youre investing you’re invested’.

Terug naar verkopen. Als jij producten of diensten verkoopt, dan maak jij je misschien wel eens druk over je concurrentie en wat zij allemaal verkopen. Ook vraag jij je wellicht af wat zij er voor vragen. En hoewel het uitmaakt, moet je je er niet zo heel druk om maken. Jij zit in de resultaten en gemakbusiness. En als jij meer resultaten kunt bereiken en het de ander gemakkelijk kunt maken, dan maakt het niet uit wat je vraagt. Mensen zullen betalen.

En….dat doen ze met plezier, omdat ze blij zijn met wat ze er voor krijgen.

Actievraag!: Ben jij bang om geld te vragen voor dat wat je ook al gratis weggeeft? Niet zijn. Ook al geef je jouw beste informatie weg, de kans is groot dat mensen graag betalen voor het helpen bij het implementeren van deze kennis. Mensen betalen voor RESULTAAT en GEMAK!

Sleutel 3: Het geheim van groei is het verdienen van fans en vijanden

Als je haatmail krijgt of andere vervelende feedback dan is dat bewijs dat je goed bezig bent.

Dat zal ik uitleggen. Als ook jij het internet gebruikt (of wil gaan gebruiken) om meer te verkopen, dan heb je één doel…er voor zorgen dat mensen, prospects, klanten totaal van je gaan houden. Maar voor die liefde, betaal je een prijs. Als er mensen zijn die houden van wat je doet, dan zijn er ook mensen die het vreselijk vinden. Dat klinkt misschien dramatisch, maar het is waar.

In het begin, voordat ik dit wist, had ik moeite met unsubcribers. Nu moedig ik het vooral aan als het je niet bevalt wat ik schrijft.
Ik weet dat ik niet de gedachtes van mensen kan veranderen. Dat is onbegonnen werk. Dus in plaats van dit te proberen, stop ik liever tijd, aandacht en energie in mensen die me al leuk vinden en focus is mij op wat hen gelukkig maakt.

Wat heeft dit nu te maken met meer en beter verkopen?

Dat gedeelte is makkelijk…… Als jij goed zorgt voor je beste klanten en lezers, dan worden ze je ambassadeurs. Ze worden jouw promotieteam en gaan je overal aanbevelen. Dat doen ze omdat jij hen rechtstreeks benadert en zij zich aangetrokken voelen tot wat jij zegt en doet. Dat zijn de prospects die jouw klant gaan worden en als tevreden klanten jouw fans worden.

Actievraag!: Wil jij iedereen bereiken? Slik je dingen in uit angst niet iedereen te pleasen? Dat is een fout. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Alleen de juiste mensen voor. Zorg dus goed voor jouw ideale klanten en richt al je tijd en energie daarop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *